|
Diabetes Care, Vol 21, Issue 4 494-500, Copyright © 1998 by American Diabetes Association
Fish oil and glycemic control in diabetes. A meta-analysis
CE Friedberg, MJ Janssen, RJ Heine and DE Grobbee
Department of Internal Medicine, Ziekenhuis der Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. c.friedberg.buro@vu.med.nl
OBJECTIVE: Hypertriglyceridemia is associated with cardiovascular disease
in diabetes. Fibrates effectively lower, but do not always normalize, serum
triglyceride levels. Fish oil supplements may then be added to lower serum
triglyceride levels. Doubt remains whether the net effect of fish oil
intake on glycemic control is beneficial in diabetes. We therefore
performed a meta-analysis from published clinical trials. RESEARCH DESIGN
AND METHODS: Data sources were Medline (Cologne, Germany), Excerpta Medica,
Current Contents, review articles, and published reference lists.
Publications of 26 trials were selected, and all trials included more than
five diabetes (IDDM and NIDDM) patients and addressed the effects of fish
oil (eicosapentaenoic acid [EPA] and docosahexaenoic acid [DHA]) on serum
lipids and glucose tolerance. We (C.E.F., M.J.F.M.J.) extracted data
independently based on predetermined criteria. Studies were classified
according to design. RESULTS: All studies combined showed a decrease in
mean triglyceride concentrations in association with fish oil: -0.60 mmol/l
(95% CI, -0.84 to -0.33, P < 0.01) and a slight but significant increase
in serum LDL cholesterol: 0.18 mmol/l (95% CI, 0.04-0.32, P = 0.01), with
both findings most prominent in NIDDM. No significant changes in HbA1c
percentages occurred in diabetic subjects treated with fish oil. Fasting
blood glucose levels were increased with borderline significance in NIDDM
subjects (0.43 mmol/l [95% CI, 0.00-0.87], P = 0.06) and were significantly
lower in IDDM subjects (-1.86 mmol/l [95% CI, -3.1 to -0.61], P < 0.05).
Significant dose-response effects of EPA (g/day) on HbA1c and triglycerides
and of DHA (g/day) on fasting blood glucose levels, HbA1c, and
triglycerides were demonstrated only in NIDDM subjects. CONCLUSIONS: The
use of fish oil has no adverse affects on HbA1c in diabetic subjects and
lowers triglyceride levels effectively by almost 30%. However, this may be
accompanied by a slight increase in LDL cholesterol concentration. Fish oil
may be useful in treating dyslipidemia in diabetes.

CiteULike Del.icio.us Digg Reddit Technorati What's this?
This article has been cited by other articles:

|
 |

|
 |
 
M. Kabir, G. Skurnik, N. Naour, V. Pechtner, E. Meugnier, S. Rome, A. Quignard-Boulange, H. Vidal, G. Slama, K. Clement, et al.
Treatment for 2 mo with n 3 polyunsaturated fatty acids reduces adiposity and some atherogenic factors but does not improve insulin sensitivity in women with type 2 diabetes: a randomized controlled study
Am. J. Clinical Nutrition,
December 1, 2007;
86(6):
1670 - 1679.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
K. Gura, R. Strijbosch, S. Arnold, C. McPherson, and M. Puder
The Role of an Intravenous Fat Emulsion Composed of Fish Oil in a Parenteral Nutrition-Dependent Patient With Hypertriglyceridemia
Nutr Clin Pract,
December 1, 2007;
22(6):
664 - 672.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
R. De Caterina, R. Madonna, A. Bertolotto, and E. B. Schmidt
n-3 Fatty Acids in the Treatment of Diabetic Patients: Biological rationale and clinical data
Diabetes Care,
April 1, 2007;
30(4):
1012 - 1026.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
G. PARKER
Dr. Parker Replies
Am J Psychiatry,
November 1, 2006;
163(11):
2018 - 2019.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
L. K Nies, A. A Cymbala, S. L Kasten, D. G Lamprecht, and K. L Olson
Complementary and Alternative Therapies for the Management of Dyslipidemia
Ann. Pharmacother.,
November 1, 2006;
40(11):
1984 - 1992.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
E. J Baldwin
Fad diets in diabetes
The British Journal of Diabetes & Vascular Disease,
September 1, 2004;
4(5):
333 - 337.
[Abstract]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
D. E Kelley
Sugars and starch in the nutritional management of diabetes mellitus
Am. J. Clinical Nutrition,
October 1, 2003;
78(4):
858S - 864.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. Evans, A. Roberts, and A. Rees
Pharmacological management of hyperlipidaemia
The British Journal of Diabetes & Vascular Disease,
May 1, 2003;
3(3):
204 - 210.
[Abstract]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
F. B. Hu, E. Cho, K. M. Rexrode, C. M. Albert, and J. E. Manson
Fish and Long-Chain {omega}-3 Fatty Acid Intake and Risk of Coronary Heart Disease and Total Mortality in Diabetic Women
Circulation,
April 15, 2003;
107(14):
1852 - 1857.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
B. Heude, P. Ducimetiere, and C. Berr
Cognitive decline and fatty acid composition of erythrocyte membranes--The EVA Study
Am. J. Clinical Nutrition,
April 1, 2003;
77(4):
803 - 808.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
G. Y. Yeh, D. M. Eisenberg, T. J. Kaptchuk, and R. S. Phillips
Systematic Review of Herbs and Dietary Supplements for Glycemic Control in Diabetes
Diabetes Care,
April 1, 2003;
26(4):
1277 - 1294.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
P. M. Kris-Etherton, W. S. Harris, L. J. Appel, and for the Nutrition Committee
Fish Consumption, Fish Oil, Omega-3 Fatty Acids, and Cardiovascular Disease
Arterioscler. Thromb. Vasc. Biol.,
February 1, 2003;
23(2):
e20 - 30.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. J. Franz
So Many Nutrition Recommendations--Contradictory or Compatible?
Diabetes Spectr,
January 1, 2003;
16(1):
56 - 63.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
P. M. Kris-Etherton, W. S. Harris, L. J. Appel, and for the Nutrition Committee
Fish Consumption, Fish Oil, Omega-3 Fatty Acids, and Cardiovascular Disease
Circulation,
November 19, 2002;
106(21):
2747 - 2757.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
R. J Woodman, T. A Mori, V. Burke, I. B Puddey, G. F Watts, and L. J Beilin
Effects of purified eicosapentaenoic and docosahexaenoic acids on glycemic control, blood pressure, and serum lipids in type 2 diabetic patients with treated hypertension
Am. J. Clinical Nutrition,
November 1, 2002;
76(5):
1007 - 1015.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
E. Dewailly, C. Blanchet, S. Gingras, S. Lemieux, and B. J. Holub
Cardiovascular disease risk factors and n-3 fatty acid status in the adult population of James Bay Cree
Am. J. Clinical Nutrition,
July 1, 2002;
76(1):
85 - 92.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
P. G. Fegan, K. M. Macleod, J. E. Tooke, and A. C. Shore
n-3 NEFA: vascular implications
Eur. Heart J.,
February 1, 2002;
23(3):
185 - 187.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. J. Franz, J. P. Bantle, C. A. Beebe, J. D. Brunzell, J.-L. Chiasson, A. Garg, L. A. Holzmeister, B. Hoogwerf, E. Mayer-Davis, A. D. Mooradian, et al.
Evidence-Based Nutrition Principles and Recommendations for the Treatment and Prevention of Diabetes and Related Complications
Diabetes Care,
January 1, 2002;
25(1):
148 - 198.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
E. Dewailly, C. Blanchet, S. Gingras, S. Lemieux, L. Sauve, J. Bergeron, and B. J. Holub
Relations between n-3 fatty acid status and cardiovascular disease risk factors among Quebecers
Am. J. Clinical Nutrition,
November 1, 2001;
74(5):
603 - 611.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
C. Lavigne, F. Tremblay, G. Asselin, H. Jacques, and A. Marette
Prevention of skeletal muscle insulin resistance by dietary cod protein in high fat-fed rats
Am J Physiol Endocrinol Metab,
July 1, 2001;
281(1):
E62 - E71.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
A. V. Möllsten, G. G. Dahlquist, E.-L. Stattin, and S. Rudberg
Higher Intakes of Fish Protein Are Related to a Lower Risk of Microalbuminuria in Young Swedish Type 1 Diabetic Patients
Diabetes Care,
May 1, 2001;
24(5):
805 - 810.
[Abstract]
[Full Text]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
P N Durrington, D Bhatnagar, M I Mackness, J Morgan, K Julier, M A Khan, and M France
An omega-3 polyunsaturated fatty acid concentrate administered for one year decreased triglycerides in simvastatin treated patients with coronary heart disease and persisting hypertriglyceridaemia
Heart,
May 1, 2001;
85(5):
544 - 548.
[Abstract]
[Full Text]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
T. A Mori, D. Q Bao, V. Burke, I. B Puddey, G. F Watts, and L. J Beilin
Dietary fish as a major component of a weight-loss diet: effect on serum lipids, glucose, and insulin metabolism in overweight hypertensive subjects
Am. J. Clinical Nutrition,
November 1, 1999;
70(5):
817 - 825.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|
Copyright © 1998 by the American Diabetes Association.
|
|
| |
|