Diabetes Care
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Request Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Montori, V. M.
Right arrow Articles by Dinneen, S. F.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Montori, V. M.
Right arrow Articles by Dinneen, S. F.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Del.icio.us   Add to Digg   Add to Reddit   Add to Technorati  
What's this?

Diabetes Care, Vol 23, Issue 9 1407-1415, Copyright © 2000 by American Diabetes Association


ARTICLES

Fish oil supplementation in type 2 diabetes: a quantitative systematic review

VM Montori, A Farmer, PC Wollan and SF Dinneen
Mayo Clinic and Foundation, Olmsted Medical Center, Rochester, Minnesota, USA.

OBJECTIVE: To determine the effects of fish oil supplementation on lipid levels and glycemic control in patients with type 2 diabetes. RESEARCH DESIGN AND METHODS: A comprehensive search of Medline, Embase, Lilacs, the Cochrane Clinical Trials Registry bibliographies of relevant papers, and expert input updated through September 1998 was undertaken. All randomized placebo-controlled trials were included in which fish oil supplementation was the only intervention in subjects with type 2 diabetes. Three investigators performed data extraction and quality scoring independently with discrepancies resolved by consensus. Eighteen trials including 823 subjects followed for a mean of 12 weeks were included. Doses of fish oil used ranged from 3 to 18 g/day The outcomes studied were glycemic control and lipid levels. RESULTS: Meta-analysis of pooled data demonstrated a statistically significant effect of fish oil on lowering triglycerides (-0.56 mmol/l [95% CI -0.71 to -0.41]) and raising LDL cholesterol (0.21 mmol/l [0.02 to 0.41]). No statistically significant effect was observed for fasting glucose. HbA1c total cholesterol, or HDL cholesterol. The triglyceride-lowering effect and the elevation in LDL cholesterol were most marked in those trials that recruited hypertriglyceridemic subjects and used higher doses of fish oil. Heterogeneity was observed and explained by the recruitment of subjects with baseline hypertriglyceridemia in some studies. CONCLUSIONS: Fish oil supplementation in type 2 diabetes lowers triglycerides, raises LDL cholesterol, and has no statistically significant effect on glycemic control. Trials with hard clinical end points are needed.
Add to CiteULike CiteULike   Add to Del.icio.us Del.icio.us   Add to Digg Digg   Add to Reddit Reddit   Add to Technorati Technorati    What's this?





HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Diabetes Diabetes Care Clinical Diabetes Diabetes Spectrum
Copyright © 2000 by the American Diabetes Association.